Assalamualaikum

Rasanya saya belum pernah cerita kat dalam blog ni yang aiza pernah ada masalah ruam susu kat pipi kan? Dulu Aiza ada masalah ruam susu kat pipi dia. Teruk jugak. Ruam susu Aiza ni salah satu simtom ekzema.

Masa baru lahir, Aiza tak ada masalah ruam susu. Tapi lepas 2 minggu Aiza lahir, saya perasan Aiza ada masalah ruam bintik-bintik kecik kemerahan kat pipi. Kadang-kadang sikit jer, tapi kadang-kadang teruk sangat sampai penuh ruam tu kat pipi Aiza. Memang rasa nak nangis tengok bila pipi dia penuh ruam macam tu.

Ruam kat pipi ni biasanya orang panggil ruam susu. Ruam susu ni, bukan sebab saya tak lap pipi Aiza lepas menyusu. Saya memang akan bersihkan mulut dan pipi Aiza tiap kali lepas menyusu. tapi ruam kat pipi Aiza tetap ada.

Bila saya google punca ruam susu, rupa-rupanya ruam susu biasanya disebabkan oleh ekzema. Patutlah. Adam pun ekzema. Tapi dulu Adam tak kena ruam susu. Simtom ekzema Adam nampak kat tangan dan kaki jer.

Aiza pulak, simtom ekzema dia kat pipi; ruam susu. Ekzema ni masalah alergi. Ruam susu ni biasanya berpunca dari bayi yang alergik dengan kandungan tertentu dalam susu badan yang datang dari sumber makanan yang ibu makan.

Masa tu memang saya hati-hati kalau nak makan apa-apa, takut Aiza alergik. Tapi tu lar..saya tak tahu apa benda yang Aiza alergik, jadi bila salah makan, memang habis naik ruam kat pipi dia.

Salah satu benda saya tak boleh makan dulu, jagung. Masa saya tak tahu dulu, saya selamba jer makan jagung. Malam tu habis menggerutu pipi aiza penuh ruam. Merengek jer dia sepanjang malam. Menyesal sangat saya masa tu tau. Bila dah tau Aiza alergik jagung, memang syaa tak makan jagung.

Tapi kadang-kadang ruam tu naik sendiri tak tahu punca. Tak pasti apa benda  yang Aiza alergik sebab lauk hari ni sama macam lauk semalam. Cuma cara masak jer tak sama. Bila tak tahu makanan apa yang Aiza alergik, Tu yang susah nak kontrol ekzema Aiza masa tu.

Kalau cuaca atau suhu panas sangat pun sama,memang teruk naik ruam kat pipi dia. Habuk dan debu pun boleh buat ruam kat pipi Aiza makin teruk.

Bila pipi dia dah naik ruam,  Aiza akan garu-garu kadang -kadang sampai luka. Pakaikan mitten pun dia akan gosok jugak. Gatal sangat agaknya. Kesian sangat tengok dia. Hati mak mana yang tak sedih tengok anak macam tu kan.

Gambar bawah ni masa umur Aiza 5 bulan. Masa ni cuaca panas. Teruk sangat naik ruam kat pipi dia.

Ruam susu kat pipi Aiza

Ruam susu kat pipi Aiza

Setp kali ruam kat pipi dia naik, memang saya akan sapu baby oil lavendar tropika. Kemana-mana memang saya bawak.baby oil tropika tu.  Lepas sapu baby oil tropika,  nampak lah kurang ruam tu. Aiza pun kurang menggaru.

Tapi tak lama, esok lusa naik balik ruam tu. Samada sebab saya salah makan, cuaca atau habuk dan debu. Sedih sangat tau tengok aiza tak selesa bila ruam dia naik kat pipi.

Pastu stokis saya bagi  Multivitamin Chemole Vita/ Veetha ni, dia kata elok untuk ibu yang menyusu badan sebab sedikit sebanyak khasiat dalam Chemole Vita tu akan dapat kat Aiza melalui susu badan. Masa tu tak terfikir pun multivitamin Chemole Vita ni boleh rawat ruam susu Aiza.

Multivitami Chemole Vita/Veetha

Multivitamin Chemole Vita/Veetha

Sejak saya start ambil multivitamin chemole vita ni, sy perasan ruam susu Aiza makin kurang. Tapi masa tu saya ambil tak konsisten.   Bila nampak ada perubahan, terus saya jadikan rutin. Saya ambil multivitamin ni 3 titis pagi dan 3 titis malam  sebelum tidur.

Lepas 2 minggu ambil Chemole Vita ni,  alhamdullillah, ruam Aiza betul – betul hilang.  Memang dah tak keluar ruam lagi kat pipi dia. Yang mana pernah tengok ruam susu Aiza pun terperanjat tengok pipi Aiza dah cantik.  Parut pun tak ada.

Aiza 6 bulan. Ruam susu dah tak ada

Aiza 6 bulan. Ruam susu dah tak ada

Kalau saya cakap dulu Aiza ekzema pun orang macam tak percaya sebab tak ada nampak ruam atau parut.

Dulu kalau saya nak makan apa-apa, risau takut Aiza alergik. Sekarang dah tak perlu risau lagi. So far, kalau saya makan apa-apa pun,  tak nampak ada simtom -simtom alergi atau ruam susu tu kat Aiza. Saya makan bubur jagung atau jagung pun pipi Aiza elok jer tak keluar ruam. Syukur sangat-sangat.

Walaupun sekarang Aiza dah tak ada ruam susu.. Tapi saya masih lagi teruskan ambil multivitamin  Chemole Vita ni,supaya Aiza dapat vitamin secukupnya untuk membesar dengan sihat,  cerdas dan cergas.

Ni antara khasiat multivitamin chemole Vita/Veetha.

Khasita Multivitamin Chemole VIta

Khasiat Multivitamin Chemole Vita

Khasita Chemole Vita

Khasita Chemole Vita

Multivitamin chemole veeta ni organik tau. Bukan sintetik. Dihasilkan dari ekstak buah-buahan dan juga habbatus saudha.

Bahan-bahan Chemole Vita

Bahan-bahan Chemole Vita

Multivitamin Chemole Vita ni dalam bentuk cecair dan dihasilkan menggunakan teknologi nano. Maknanya molekul vitamin dalam ni sangat-sangat halus.  Cara pengambilan pula, dititis bawah lidah.  . Enzim dalam air liur  akan bantu proses penyerapan terus ke dalam salur darah.

Multivitamin ni pun elok untuk kulit. Sebelum ni saya ambil kolagen. Kalau tak ambil kolagen, kulit saya nampak kusam. Maklumlah, dah tua. Umur pun dah 34. Tapi sekarang saya ambil chemole vita ni jer. Kulit alhamdullillah, tak kusam.

Sama-sama dapat manfaat Chemole VIta

Sama-sama dapat manfaat Chemole VIta

Oleh sebab saya dah nampak kesan positif ambil multivitamin Chemole Vita ni, jadi saya buat keputusan nak jual multivitamin ni.

Multivitamin Chemole Vita/ Veetha 20ml

Harga: RM69
Kos postage ke semenanjung RM6, sabah sarawak RM9

Boleh tahan 1-2 bulan bergantung pada penggunaan.

sms/whastapp 012.692.2025. NO PHONE CALL.

 sms/whastapp 012.692.2025. NO PHONE CALL

sms/whastapp 012.692.2025. NO PHONE CALL