Assalamualaikum..

Biasa dengar orang mengeluh terlalu gemuk atau berat badan berlebihan kan? Masalah saya pulak saya terlalu kurus. Tak cukup berat badan. Senang cerita,  kurus kering.  Muka pun makin cengkung. Dah macam orang sakit jer tau..

Tak. Saya tak diet. Sebab utama saya kurus sebab breastfeed Aiza. Dulu masa saya breastfeed Adam, saya kurus kering jugak. Tapi rasanya sekarang lagi kurus dari dulu. Betul-betul kurus. Saya sendiri takut tengok badan sendiri. Kulit dan tulang jer. Tak ada isi. Macam rangka bergerak.

'Rangka' pakai dress

‘Rangka’ pakai dress

Bila dah kurus sangat macam ni, memang ada yang tegur. Risau tengok saya kurus sangat. Siap ada yang kata, tak yah la sapu vene tu lagi. Dah kurus sangat dah ni..

Rasanya orang tu salah faham.Dia ingat saya kurus kering sebab vene. Padahal dulu saya sapu vene kat perut jer, sebab nak hilangkan buncit bersalin czer. Jangan ingat orang kurus tak ada yang buncit tau. Lagi-lagi saya yang dah 2 kali bersalin czer. Memang kena sapu Vene tu, untuk hilangkan buncit lepas bersalin.  Bila dah tak buncit, saya pun stop sapu vene. Cuma sesekali bila perut buncit balik, baru saya sapu vene.   Vene memang bantu hilangkan buncit perut saya tapi vene bukan penyebab saya kurus kering macam sekarang.

Selain breastfeed, punca saya terlalu kurus sebab perut saya jenis tak boleh makan banyak. Tangki perut kecik. Kalau saya makan banyak, perut jadi senak sangat2 sampai rasa nak muntah. Jadi saya cuma boleh makan sikit-sikit,  tapi kena kerap makan. Tu pun lepas susukan Aiza konpom akan kebulur balik.

3 bulan lepas berat saya cuma 35kg. Sekarang, tak tahu berapa. Saya tak berani nak timbang. Seram tengok berat badan sendiri. Biasanya orang takut nak timbang berat badan sebab takut berat berlebihan .tapi saya terbalik. Saya takut nak timbang sebab ngeri tengok betapa kurangnya berat badan.

Baju saya saiz xs pun longgar dan nampak labuh tau. Pakai seluar ngan skirt, mesti nak jatuh melurut ke bawah. Kejap-kejap kena tarik naikkan ke atas. Nak berjalan pun rasa tak best.  Nak selamat, pakai jubah atau dress jer. Tak risau kain atau seluar terlucut sebab longgar.

Siapa kata seronok jadi orang kurus ni.  Yang mana tengah bersungguh-sungguh diet nak kurus tu, pastikan berat badan idaman korang tu berat badan ideal yer. Tak mo lah kurus sangat.  tak cantik ok. Pakai baju apa pun nampak menggelebeh, selebet jer. Pastu cepat penat. Sebab tak ada extra kalori untuk dibakar jadi tenaga. Macam saya ni lar.. dukung Aiza 10 minit pun dah menggigil lengan.

Muka jer senyum, padahal lengan menggigil dukung Aiza

Muka jer senyum, padahal lengan menggigil dukung Aiza

Walaupun punca utama saya kurus sebab breastfeed, tapi tak bermakna saya nk berhenti susukan Aiza. Selagi ada rezeki susu badan utk Aiza,  InshaAllah saya akan teruskan sehingga umur Aiza 2 tahun.

Sementara nak lengkapkan tempoh penyusuan Aiza ni,  saya kena latih jugak perut makan BANYAK dan KERAP. Aiza baru 13 bulan. Ada lagi 11 bulan kalau nak cukupkan 2 tahun.. Macam tak larat jer nanti kalau  badan kurus kering macam ni. Bukan setakat memudaratkan untuk saya, tapi untuk Aiza jugak kan.

Jadi, misi saya sekarang.. ingin menambah dan menggemukkan badan. Makan..makan..makan.. nom nom nom..

Sedapnya pulut mangga nih

Sedapnya pulut mangga nih